Bostadsrättsförening Halmstad

Ekonomisk förvaltning

Vi erbjuder ekonomisk förvaltning åt alla slags fastighetsägare: bostadsrättsföreningar, stiftelser, fastighetsbolag och privatpersoner. Vi arbetar i moderna system som säkerställer kvaliteten, säkerheten och effektiviteten och som möjliggör för dig som fastighetsägare att vara delaktig i förvaltningen så mycket eller så lite du vill.
Vi tar ett helhetsansvar för ekonomi och administration för fastighetsägare och föreningar som är i behov av kvalificerade rutiner, anpassade avisering- och ekonomisystem.

Bostadsrättsförening

1 Medlems- och lägenhetsförteckning m.m.

  • Föra förteckning över medlemmar, föreningens e.v. hyresgäster och upplåtna bostadsrätter samt pantsättningar enligt bostadsrättslagen.

2 Avgifts- och hyresuppbörd

  • Svara för utskrift av avier för avisering av avgifter och hyror enligt av uppdragsgivaren fastställt uttag.
  • Beräkna och avisera avgiftshöjningar
  • Underrätta bostadsrättsinnehavare om hyres- avgiftsregleringar.
  • Administrera autogiro.
  • Inkassera avgifter och hyror.
  • Upprätta restlista över avgifts och hyresfordringar.
  • Vid utebliven betalning svara för påminnelser, inkassoverksamhet och rättsliga åtgärder enligt gällande lagstiftning och principer som beslutas av uppdragsgivaren. Eventuella avgifter bekostas av föreningen.
  • Beräkna och debitera dröjsmålsränta.

3 Överlåtelser och panter

  • Hantera ansökan om medlemskap, överlåtelser och pantsättningar.
  • Vara föreningens kontaktperson mot mäklare. Vi förbereder och tar fram det som behövs till styrelsen för att underlätta beslut om ansökan av medlemskap.
  • Kontrolluppgifter

4 Arvoden, löner och utlägg

  • Utbetala arvoden, löner och andra ersättningar till Brfs företroendevalda.
  • Utbetalning av utlägg
  • Skattedeklaration och kontrolluppgifter

5 Leverantörsfakturor

  • Scanning och registrering av inkommande fakturor
  • Elektronisk attestering av fakturor
  • Bokföring av fakturor
  • Digitalt arkiv

6 Låneadministration

  • Offertförfrågan
  • Föra låneregister
  • Kontrollera räntor och amorteringar

7 Redovisning och rapportering

  • Löpande bokföring av affärstransaktioner enligt Bokföringslagens bestämmelser.
  • Löpande periodiseringar av större poster.
  • Operiodiserad resultat- och balansrapport vid behov.
  • Periodiserad resultat- och balansrapport med uppföljning mot budget och föregående år innehållande analys, kommentarer och e.v. rekomendationer enligt överenskommelse.
  • Upprättande av förslag till resultat- och likviditetsbudget.

8 Årsavslut och deklarationer

  • Årsbokslut
  • Årsredovisning inlusive förslag till förvaltningsberättelse.
  • Inkomstdeklaration
  • Momsredovisning
  • Kontrolluppgifter
  • Uppbördsdeklarationer

9 Myndighetskontakter

  • Svara för uppgifter till myndigheter. Anmäla ändring av styrelsens sammansättning , firmateckning eller ändring av stadgar.

10 Arkivering

Räkenskapsmaterial arkiveras enligt bokföringslagen.
Möten och Stämmor

  • Medverka på möten och stämmor.
  • Uppdrag som stämmoordförande, föredragare av årsredovisning.

Kurser

  • Grundläggande kurs i företagsekonomi speciellt anpassat för bostadsrättsföreningar
  • Grundläggande kurs i styrelsearbete

Hyresfastigheter

1 Lägenhets- och lokalförteckning

  • Föra förteckning över bostads- och lokalhyresgäster.
  • Föra förteckning över hyresobjekt. -Föra förteckning över och bevaka löptider lokalhyreskontrakt.

2 Hyror och avgifter

  • Svara för utskrift av avier för avisering av hyror och avgifter enligt av uppdragsgivaren fastställt uttag.
  • Beräkna och avisera hyreshöjningar.
  • Bevaka och uppdatera index.
  • Beräkna driftsavräkningar och preliminära aviseringar.
  • Beräkna och bevaka fastighetsskatt för lokalhyresgäster.
  • Underrätta hyresgäst om hyres- avgiftsregleringar.
  • Administrera autogiro.
  • Inkassera hyror och avgifter.
  • Upprätta restlista över avgifts och hyresfordringar.
  • Vid utebliven betalning svara för påminnelser, inkassoverksamhet och rättsliga åtgärder enligt gällande lagstiftning och principer som beslutas av uppdragsgivaren.
  • Beräkna och debitera dröjsmålsränta.

3 Arvoden, löner och utlägg

  • Utbetala arvoden, löner och andra ersättningar.
  • Utbetalning av utlägg
  • Skattedeklaration och kontrolluppgifter

4 Leverantörsfakturor

  • Scanning och registrering av inkommande fakturor
  • Elektronisk attestering av fakturor
  • Bokföring av fakturor
  • Digitalt arkiv

5 Låneadministration

  • Offertförfrågan
  • Föra låneregister
  • Kontrollera räntor och amorteringar

6 Redovisning och rapportering

  • Löpande bokföring av affärstransaktioner enligt Bokföringslagens bestämmelser.
  • Löpande periodiseringar av större poster.
  • Operiodiserad resultat- och balansrapport vid behov.
  • Periodiserad resultat- och balansrapport med uppföljning mot budget och föregående år innehållande analys, kommentarer och e.v. rekommendationer enligt överenskommelse.
  • Upprättande av förslag till resultat- och likviditetsbudget.

7 Årsavslut och deklarationer

  • Årsbokslut
  • Årsredovisning inklusive förslag till förvaltningsberättelse.
  • Inkomstdeklaration
  • Momsredovisning
  • Kontrolluppgifter
  • Uppbördsdeklarationer

8 Arkivering

Räkenskapsmaterial arkiveras enligt bokföringslagen.